Bekijk onze Facebook posts en word fan!

Mijn steun en strijdplan!

Volgende week vrijdag vertrek ik naar Israël. Dan start een trainingskamp van 7 dagen. Dit sluit ik af met mijn Expert 4 examen. Ik ben nu niet in de gelegenheid om rustig af te wachten tot het zover is. Mijn weken zitten propvol. Daarnaast moet ik scherp en alert blijven tijdens mijn laatste paar trainingen. Een blessure zou nu heel slecht uitkomen.

De media begint mijn Road2e4 ook op te pakken en daar ben ik heel blij mee. Ik hoop dat ik hierdoor nog meer mensen kan inspireren hoe ze hun eigen fysieke en mentale kracht kunnen vergroten. Afgelopen week had ik opnames voor SBS 6 en voor de documentairemaker. Daarnaast had ik een interview met het AD en een radio-interview.

Mocht je de aflevering van Hart van Nederland gemist hebben:

http://www.hartvannederland.nl/nieuws/2017/martijn-bos-stoomt-zich-klaar-voor-loodzwaar-krav-maga-examen/

Deze foto is gemaakt tijdens de uitreiking van mijn expert 3 examen, al weer een aantal jaren geleden. Ik was voldaan en errrughh moe.

expert3 px 1000

Mijn resultaten

Ook toen was ik voorbereid maar niet zo goed al deze keer. Ik weeg inmiddels 2 kg meer dan voor mijn vasten maar heb minder vet dan 2 maanden terug. Ik zit nu rond de 10% (professioneel gemeten)

Ik denk dat ik in mijn leven nog niet vaak zo fit ben geweest als nu. Misschien tijdens mijn opleiding bij het KCT (korps commandotroepen). Die was in 1998. Toen was ik dus een stuk jonger ;-)

Metingen Martijn

 Metingen Martijn 2

Voorbereidingen van het examen

De voorbereidingen van dit examen heb ik heel serieus genomen. Naast mijn al bijzonder drukke leven besteed ik nu wekelijks zo’n 8 uur aan de voorbereiding. En dat al enige maanden lang. Ik run een goedlopend bedrijf, ik coach mensen in mijn programma’s, ik schrijf een boek waarvan de deadline nadert, ik heb een commitment met mijn road2e4 volgers en ik heb een gezin dat aandacht verdient. Ik ben dus blij als het voorbij is. En mijn vrouw ook 😊.

Steun

Waar normaal de taken in ons huishouden goed verdeeld zijn, stond zij er de afgelopen tijd vaak alleen voor. Eten koken, kinderen ophalen en wegbrengen en nog veel meer. De tijd die ik voor mijn gezin blokkeer is heilig. Maar in deze tijd ben ik vooral aan het genieten van mijn gezin en bemoei ik me eerlijk gezegd weinig met de organisatie in huis. Geregeld ben ik al heel vroeg de deur uit en laat thuis. Met al mijn werkzaamheden én mijn trainingen moet ik die extra uren toch ergens vandaan halen. Dan is het fantastisch dat ik zo’n lieve vrouw heb die achter me staat en me steunt in dit hele traject. Als ik mijn examen haal, verdient zij ook een stukje van mijn diploma.

Focus houden of jezelf saboteren?

En soms wordt het me ook een beetje te veel. Dan grijp ik terug naar de technieken die ik heb geleerd om alert te blijven. Zodat ik mezelf aan mijn afspraken hou. Dit heeft heel erg met persoonlijk leiderschap te maken. Pro actief zijn, de regie nemen. En juist omdat ik een duidelijke missie hebt, ben ik in staat om me aan mijn eigen afspraken te houden. Maar daar is kracht voor nodig.

Ik weet dat ik de neiging heb mezelf te saboteren. Ik denk dat veel mensen daar last van hebben. Als ik niet in een ritme van focus zit, laat ik me afleiden. Ik merk dat ik dan vaker zonder bewuste reden mijn email check, naar Facebook ga of andere onbelangrijke dingen ga doen. Of ik ga dingen doen die veel productiviteit opleveren, maar eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn.

Let jij daar op? Dat je eerst je focus bepaalt, voordat je aan het werk gaat? Dat het niet gaat om dingen gedaan krijgen, maar om de juiste dingen gedaan te krijgen. Zeker als je weinig tijd hebt. Zonder focus staan je prioriteiten niet in de goede volgorde. En als je aandacht eerst gaat naar minder belangrijke dingen, is je energie beperkt voor de belangrijke taken, die je belangrijkste resultaten bepalen.

Takenlijst maken

Als je een heel lijstje aan taken af kan vinken, geeft het je snel het gevoel dat je veel werk verricht en dus heel zinvol ben bezig geweest. Zo voelt het dan ook. Maar dat is een grote vergissing! Het belangrijkste blijft liggen of wordt met half werk afgerond.

Maar belangrijke taken kunnen ook meer energie kosten om mee te starten en dan is de verleiding groot. Wat ik dan doe is bedenken wat de oorspronkelijke reden was dat ik het doel stelde. Het gaat om het commitment dat ik met mezelf heb gemaakt! De uitvoering staat dan voor mij niet ter discussie. Het moet gewoon gedaan worden. Mensen vergeten vaak dat motivatie een werkwoord is en geen zelfstandig naamwoord. Voor motivatie moet je iets doen! Het is niet zo dat je het wel of niet hebt en als het je ontbreekt, jij je daarbij neer moet leggen. Ik moet me steeds afvragen wat het meest belangrijk is om te doen. En dat is niet altijd wat mijn gevoel zegt. Mijn gevoel houdt van productiviteit, van snel dingen gedaan krijgen.

Ik heb geleerd dat ik dit soort moedeloze, saboterende momenten kan vermijden. Die komen namelijk vooral als ik niet van tevoren heb bepaald wat ik ga doen. Als ik mijn taken in blokken verdeel, vóór dat ik aan het werk ga, ik de juiste dingen doe. Ik eet ook eerst mijn groente en noodzakelijke voedingsstoffen op en ik plan wanneer ik een maaltijd heb. Als ik dat niet doe, vergeet ik te eten en eindig ik met ongezonde tussendoortjes.

Zonder oefeningen om te kunnen switchen in focus lukt het me niet om deze manier van werken op lange termijn vol te houden. Daarom doe ik ook de aandacht oefeningen waarvan ik er een paar met je heb gedeeld in mijn vorige blog. Wat mij ook heel goed helpt is me bewust te focussen op zaken waar ik invloed op heb.

Strijdplan

Deze oefening helpt me als dingen niet gaan zoals ik wil, maar ook zeker in aanloop naar een uitdaging toe!

Ik maak eerst een lijstje van alle dingen waar ik mee te maken heb of krijg. Ik moet minimaal 6 dingen opschrijven. Vervolgens zet ik achter elke regel van het lijstje een 1 als ik er invloed op heb en 2 als ik er geen invloed op heb. De nummers 2 neem ik in mij op, zodat ik ze herken en vervolgens laat ik ze direct vallen. Als je focus wilt, moet je geen energie besteden aan dingen waar je geen invloed op hebt! Vervolgens vraag ik mijzelf wat het eerste is dat ik moet doen, zodat al het andere makkelijker of overbodig wordt. En inderdaad, dan ben ik een strijdplan aan het maken, voor mijn eigen emoties, afleidingen en risico’s. Werken met een strijdplan voordat je ergens voor gaat, is iets wat ik iedereen kan adviseren.

Israël

Voor mijn examen straks is dat precies zo. Als ik op de gezichtsuitdrukkingen van de examinatoren ga letten, ben ik zinloos bezig. Allereerst omdat ik er geen invloed op heb, maar daarnaast leidt het me af, waardoor ik minder goed presteer. Door te herkennen dat ik me richt op iets waar ik geen invloed op heb, kan ik dat beter los laten en me richten op waar ik wel invloed op heb. De uitvoeringen van mijn technieken bijvoorbeeld.

Mijn plan is om je ook op de hoogte te houden van mijn ontwikkelingen in Israël. Het internet is daar niet zo stabiel en ik weet niet wat ik mag filmen en delen, maar ik ga m’n best voor je doen.

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast U kunt hieronder inloggen