Bekijk onze Facebook posts en word fan!

Gradaties & Examens

Gradaties

Om je vooruitgang binnen Krav Maga te meten, werken we met gradaties.

De gradaties zijn:

  • Practitioner (1 t/m 5)
  • Graduate (1 t/m 5)
  • Expert (1 t/m 5)

Level patches

Om aan te tonen welke gradatie je hebt, gebruiken we level patches. Deze patches worden op de broek vastgemaakt, vlak boven de linkerknie. De patches hebben verschillende kleuren per gradatie. Zwart/geel (Practitioner), zwart/blauw (Graduate) en rood/geel (Expert). Voor elk niveau dat je haalt, krijg je een nieuwe patch met bijbehorend extra streepje.

Op deze manier valt in een oogopslag te zien welk niveau je trainingspartner heeft.  Hieronder staan voorbeelden van de level patches.

Patches

Trainingsduur

De gemiddelde trainingstijd per niveau ligt rond de 45 uur training. Oftewel: als je twee keer per week traint, duurt het zo'n 5 maanden voordat je klaar bent voor het volgende niveau.  Dit is een gemiddelde tijd. Het kan zijn dat jij meer of minder tijd nodig hebt voordat je klaar bent voor het examen. Vanaf P3 zal de trainingstijd tussen de niveau's oplopen.

 

Examens

Om een volgende gradatie te behalen, dien je een examen te doen. Het examen duurt 2-3 uur voor de P-gradaties. Op de examens dien je alle technieken te demonstreren die je tot dan toe hebt geleerd. Dat betekent dat als je voor P3 gaat, je alle technieken van P1, P2 en P3 correct moet kunnen uitvoeren.

  • Lokaal examen (P1, P3, P5) - Dit examen wordt op een van de locaties van Trainingscentrum Helena afgenomen.
  • Centraal examen (P2, P4, G) - Dit examen staat onder leiding van een lid van het Global Instructor Team uit Israël en wordt op een centrale locatie afgenomen. Alle IKMF scholen in Nederland zullen tegelijkertijd worden geëxamineerd.

Voorwaarden voor deelname

  • Een volledig Krav Maga tenue. Dit bestaat uit een level patch (behalve als je voor P1 gaat), en logo patch op je zwarte Krav Maga broek en een IKMF-shirt (dus géén Helena- shirt).
  • Voldoende participatie. Afhankelijk van het aantal lessen dat je hebt gevolgd, en dus je ervaring met Krav Maga, kun je deelnemen aan een volgende leveltest/ examen.
  • Inschrijving bij je instructeur. Je instructeur moet instemmen met je deelname aan het examen. Contributiebijdrage aan de IKMF - zie IKMF Nederland voor meer informatie.
  • Paspoort van de IKMF. Ter registratie van je examenresultaat. Deze dient up-to-date te zijn. Zonder dit paspoort kun je niet meedoen aan het examen.

Kosten

  • Paspoort IKMF: €25,-
  • Examenkosten.Te voldoen minstens 8 dagen vóór aanvang van de examendatum bij de instructeur.
    • P1 t/m P5 : €40,-
    • G1 t/m G5: €45,-
  • Bondscontributie. (Gaat via automatische incasso).

Bescherming

Zorg ervoor dat je met voldoende bescherming op je examen verschijnt. Je zult dezelfde beschermingsmiddelen nodig hebben als bij de reguliere training.

  • P1: Toque en bitje
  • P2: Toque, bitje, scheenbeschermers
  • P3: Toque, bitje, scheenbeschermers, handschoenen
  • P4: Toque, bitje, scheenbeschermers, handschoenen
  • P5: Toque, bitje, scheenbeschermers, handschoenen, hoofdkap, borstpantser

Andere Benodigdheden

  • Handdoek
  • Water (heel veel water!)
  • Eten voor na het examen

Klik hier voor een artikel van Amnon Darsa, hoofd van het IKMF Testing Committee, en Megan Kaddouche met uiterst nuttige informatie over de examens, zoals de voorbereiding en de opzet.

 

Hoe bereid ik me voor op het examen?

Voeding

Voor het examen:

  • Drink geen sportdrankjes voor de training. De suiker is slecht voor je en zorgt ervoor dat je midden in het examen geen energie meer hebt.
  • Drink veel water.
  • Koffie mag, maar zorg dat je voor elke kop koffie 3 koppen water drinkt. Koffie droogt je namelijk uit.
  • Eet lichte koolhydraten met eiwitten zoals ei met groenten.
  • Eet geen brood of vruchtensap, dit verteert langzaam waardoor je tijdens het examen last krijgt van je maag of energie te kort komt.
  • Kwark is ook een optie (geen yoghurt!) met een handjevol noten. (Cashew, walnoot).
  • Stop minstens een uur voor het examen met eten. Anders krijg je tijdens het examen last van je maag.

Tijdens het examen:

  • Drink alleen water! Geen sportdrankjes, geen energiedrankjes en geen suiker! Op korte termijn geeft het energie, maar na 10 minuten zorgt suiker voor vermoeidheid. Geen eten.

Na het examen:

  • Je mag eten waar je zin in hebt. ;-)
    Iets met koolhydraten is het beste. Een kop koffie is ook goed, het helpt de glucose-opname in je bloed. Drink ook weer voldoende water zodat je niet met enorme spierpijn wakker wordt

Mentale voorbereiding

  • Wees explosief in de eerste 10 minuten.
  • Doe altijd je best!
  • Ken je technieken.
  • Weet wat je aan het doen bent.
  • Ken de namen van alle technieken, stoten en trappen.
  • Geef een snelle en instinctieve reactie
  • Blijf altijd doorgaan! Nooit bevriezen!
  • Scan en run! Doe dit na elke techniek.
  • Raak niet gefrustreerd.
  • Wees respectvol tegen je examen partner.
  • Geef niet op!
  • Laat niet zien dat je moe bent!
  • Voer je technieken correct uit, ook al ben je moe of gestresst.
  • Safety in training - dus ook safety tijdens het examen.

Wil je meer weten? Lees dan dit artikel dat meer informatie geeft over deze tips. Geschreven in samenwerking met Trainingscentrum Helena.

 

Pre-examen Testing

Een nieuwe dienst van Trainingscentrum Helena is “pre-testing”. Enkele weken voor het examen kun je hieraan meedoen om te zien hoe je er voor staat. Aan het einde van dit proefexamen krijg je advies en tips van je instructeur over je kansen.

Pre-testing is een goede kans om te leren omgaan met 'examen stress'. Daarnaast is er uitgebreide aandacht voor individuele feedback, iets waarbij op het reguliere examen vaak te weinig tijd voor is.

Pre-testing bedraagt €15,- De deelname is niet verplicht maar zeker wel aan te bevelen.